Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Fresh food is our drive

#muller

Geen geheimen, wel verschillende karakters bij Müller in Holten

Geen geheimen, wel verschillende karakters bij Müller in Holten

Anton en Jan-Peter Müller zijn de derde generatie Müller. Qua uiterlijk en karakter twee verschillende types. „Dat is juist onze kracht.”

„Zonder wrijving geen glans”, zegt Jan-Peter, algemeen directeur van Müller Fresh Food Logistics, met een grote glimlach. „In de twintig jaar dat we samenwerken, zijn er genoeg woorden gevallen en verschillen van inzicht geweest. Ik slaap er eerst nog een nachtje over, Anton pakt liever direct door. Af en toe mag het ook botsen, maar daarna is het ook meteen weer goed.”

De broers Müller vormen namens de familie de tweekoppige directie van het Holtense bedrijf. Ze hebben de leiding goed verdeeld. Anton werkt sinds 1985 in het bedrijf en is verantwoordelijk voor de in- en verkoop,  wagenpark, de werkplaatsen, Müller European Truck & Trailer Care en het onderhoud van de gebouwen. Jan-Peter werkt er sinds 1998 en is algemeen directeur transport en logistiek.

„We hebben ieder ons eigen ding, maar hebben dagelijks wel een paar keer even contact. Onze samenwerking is zeer nauw en we klankborden veel. Belangrijke beslissingen nemen we altijd samen.” Ze hebben nog een broer en zus. Broer Anno heeft rond de eeuwwisseling een aantal jaren in het bedrijf gewerkt, maar woont en werkt nu in het buitenland. Zus Jeannette is fysiotherapeut elders in het land.

Toen ze allemaal nog jong waren, was het echter niet vanzelfsprekend dat ze later in het bedrijf van hun vader zouden werken, laat staan het overnemen. „Vader vond het vooral belangrijk dat we elders ervaring op zouden doen en dan pas zouden beslissen of we in het familiebedrijf wilden werken.”

Stormachtige groei

Onder leiding van de twee broers maakt het bedrijf een grote ontwikkeling door. Om aan te geven hoe snel het gaat: in 1962 had hun vader acht auto’s en negentien medewerkers. Vandaag de dag rijden er dagelijks circa vierhonderd vrachtwagens rond en werken er zo’n negenhonderd mensen. En met de aankoop van nog eens 35.000 vierkante meter grond op het industrieterrein van Holten voor uitbreiding van de werkplaats, stoomt het aantal werknemers nog verder op.

De laatste vijf jaar is de omzet verdubbeld. Groeit de vestiging in Holten al snel, hun vestigingen in Nijkerk, Lekkerkerk, Roelofarendsveen en Tsjechië doen daar nog een schepje bovenop. In de afgelopen jaren zijn deze locaties sneller gegroeid dan de vestiging in Holten. Jan-Peter: „Als we kansen zien en krijgen, pakken we die. Overigens is het ons niet altijd voor de wind gegaan. Eind jaren 80, begin 90, hadden we het moeilijk door een overname die niet succesvol was, terwijl we tegelijkertijd bezig waren met de nieuwbouw hier. Daarom weten we ook donders goed dat het zo anders kan gaan en je pas op de plaats moet maken. Eerst zaken op orde hebben, dan pas weer verder.”

Cruciale beslissing

De forse groei van de afgelopen jaren is een gevolg van een cruciale beslissing die het familiebedrijf in 2000 nam. Anton: „Het jaar 2000 is het jaar van de grote verandering. Toen zijn we geheel overgestapt naar koeltransport van levensmiddelen. Dat maakte destijds maar een klein deel uit van ons bedrijf. We gooiden 65 jaar historie overboord. Een stap die we moesten maken en die we samen als familie genomen hebben.”

Dit is meteen een mooi voorbeeld van wat de Müllers zien als kracht van een familiebedrijf: het langetermijndenken, korte lijnen en het bedrijf door en door kennen. Dit laatste geldt overigens niet alleen voor het bedrijf. Jan-Peter: „Onze samenwerking gaat zo goed omdat we elkaar onvoorwaardelijk vertrouwen en elkaar door en door kennen. Geheimen hebben we niet, niet voor elkaar en niet voor onze mensen. Ondanks dat we zoveel werknemers hebben, proberen we het wel persoonlijk te houden. We zijn heel betrokken en staan dag en nacht klaar als er wat is. 365 dagen per jaar staat de telefoon aan.”

De komende tien tot twintig jaar staan de broers nog zeker aan het roer. De vierde generatie Müller is nog in de puberteit. „Het is zeker niet vanzelfsprekend dat zij het straks overnemen. Eerst maar werk- en levenservaring elders opdoen.”

Bron: Redactie Tubantia 

Interesse?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Neem nu contact op
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×